Öka antalet leads med smidig digital marknadsföring

Marketing automation är ett begrepp som det råder en del missförstånd kring. Det handlar inte om att lämna över all marknadsföring till en avancerad AI och sedan sitta vid sidan om och titta på. I grunden är det ett verktyg för att skapa automatiserade flöden i rutiner som manuellt tar väldigt mycket tid. Du får mer relevant och nyttig information om leads och kunder, och får hjälpa att skräddarsy kommunikationen.

Spara massor av tid och använd Rules verktyg för marketing automation som automatiserar flera moment i marknadsföringsprocesserna. Vårda dina kundrelationer, skicka ut skräddarsydda erbjudanden baserat på kunders tidigare köpbeteende och samla in vital data för kampanjer. Marketing automation behöver inte enbart rikta sig mot kunder och prospekt. Det kan också användas för att skicka notiser om nya leads eller information om kunder direkt till din säljavdelning.

Investera i smidigare och tidsbesparande kundkommunikation

Att integrera marketing automation i din verksamhet är en investering som kan ta både lång och kort tid att återbetala sig – det beror på främst två aspekter. Det första du behöver är ett användarvänligt och kraftfullt verktyg. Du måste också fortfarande ha en plan för vilken målgrupp du riktar dig till med din automatiserade marknadsföring.

”Eftersom många fokuserar på systemet glömmer de ofta bort att göra grundarbetet: att ta reda på vilken kund man vill attrahera, vem den personen är och hur den beter sig”, skriver Lisa Bjerre i en artikel på Internetworld.

När grundarbetet dock är gjort, kan marketing automation underlätta enormt för företag inom alla branscher. Processer blir smidigare och mindre kostsamma, viktig information sprids snabbare till de som berörs och mer skräddarsydda kampanjer kan utformas för att öka lönsamheten.